De eerste regen is gevallen - Reisverslag uit Kalwala, Zambia van Merel - WaarBenJij.nu De eerste regen is gevallen - Reisverslag uit Kalwala, Zambia van Merel - WaarBenJij.nu

De eerste regen is gevallen

Blijf op de hoogte en volg Merel

01 November 2015 | Zambia, Kalwala

Als eerste het goede nieuws. Ik werd maandag wakker met al veel minder buikpijn en dinsdag was ik helemaal beter!
Dan het slechte nieuws, het is nu echt zo ver. We merkten al een tijdje dat we in het regenseizoen zaten door het extreem warme weer, maar donderdag is ook de eerste regen gevallen. Zit je in Afrika, regent het... haha. De ochtenden zijn gelijk al een stuk koeler, handig om in te werken, dat dan weer wel.
Gelukkig hebben we nog maar 1 middag regen gehad, de rest mag van mijn part in de avond en nacht vallen.
Aangezien de eerste regen is gevallen zijn we deze week ook aan ons bomen project begonnen. Hard werk om de grond er om heen schoon te krijgen. Overal ligt afval of groeit onkruid. Gelukkig zijn we goed op weg, hopelijk kunnen we volgende week de bomen ook daadwerkelijk plaatsen.
Ook de speelplaats gaat erg goed, alweer een hinkelbaan af! Weer met veel hulp van de scholieren! Voor een ander spel hebben we ballen nodig die we van plastic zakjes maken, ook daar zijn we al aan begonnen.
We hebben vanaf nu elke dinsdag een activiteit met de Primary School. Deze week hebben we wat spelletjes aan de jongste twee groepen en hun docenten uitgelegd. De docenten vroegen ons laatst om spellen die wij kennen, zodat ze die kunnen spelen in de pauze. We zijn nu bezig met het maken van een boekje waar we de verschillende spellen in uitleggen. Dinsdag hebben we er 2 uitgeprobeerd en het ging erg goed. De kinderen zelf spreken nog geen Engels dus moesten de docenten het wel zelf doen, top, dan leren zij ook gelijk hoe het werkt!
De fundraise had even een tegenslag deze week. We waren vorig weekend aan het kletsen met onze buurman en kwamen er zo achter dat the annuel Police ball op dezelfde dag word gehouden, op dezelfde locatie. Toen we het na gingen vragen bij de vrouw waar we de locatie hadden geboekt, bleek inderdaad dat ze vergeten waren dat wij de locatie eerder hadden geboekt. Helaas in ons nadeel, want ze konden ons de locatie niet meer geven, de politie is nou eenmaal erg hoog. Lekker dan! Gelukkig hebben we het vrij snel opgelost en houden we onze fundraise nu een dag eerder in Kalwala's Village zelf. Alle kaartjes maar met de hand aanpassen, alles opnieuw uitprinten is zonde van het geld. Uiteindelijk vinden we dit stiekem wel een veel leukere locatie dus toch nog een geluk bij een ongeluk!
Naast dat we met onze fundraise feest geld willen ophalen voor een nieuwe watertank, de piping en ons bomenproject, vragen we de mensen thuis ook om te helpen het dorp wat verder te steunen. Kalwala's Village is al erg gegroeid maar ze kunnen nog steeds een hoop steun gebruiken. Lees je dit nu en denk je, ik wil best een kleine donatie geven (hoeft niet veel te zijn, alle kleine beetjes helpen) stuur mij dan een persoonlijk berichtje, dan geef ik alle informatie.

Naast onze projecten in het dorp heb ik het hier erg naar mijn zin. We zitten met een gezellige groep en hebben leuke uitjes in het weekend. Zo zijn we in het weekend 's avonds vaak bij de "bar" te vinden. Net aan de andere kant van de weg staat er, een stukje verder de bush in, een soort bar. Lekker afgelegen, in de open lucht. We zitten er nooit met leeftijdsgenoten maar dat zijn we ondertussen wel gewend. Buiten staat er dan een braai waar we kip of worst op leggen, soort Afrikaans bittergarnituur ;p.
Ook met de mensen uit het dorp hebben we steeds meer contact. Zo waren we van de week uitgenodigd om bij de meiden op school te komen eten. Een groep van 16 meiden slaapt hier op school aangezien hun eigen dorp te ver weg ligt. Ze waren vooral geïnteresseerd in ons haar. Zo lang en stijl, het leek wel een pruik zeiden ze. Gelijk 6 handen in je haar en natuurlijk wilde ze het ook even vlechten. Zaten we daar als een soort speelpop haha.
Helaas is het hier normaal om eerst de gasten te laten eten en dan zelf te gaan eten. We aten dus zonder alle meiden, maar het was een erg gezellige avond!
Stiekem mis ik zo af en toe de luxe uit Nederland wel. Of de mogelijkheid om veel te kunnen doen. Zodra we hier een paar uur vrij hebben is er niet gek veel waar we heen kunnen. Gelukkig is het wel erg gezellig om met mensen uit het dorp te gaan kletsen of te gaan zwemmen. Toch denk ik soms stiekem aan de dingen die ik weer ga eten als ik in Nederland ben, het liefst gelijk als ik op Schiphol aankom.
Maar dan toch hebben we hier niks te klagen, we hebben het al een stuk luxer dan we gedacht hadden en het is een super mooie omgeving, dus het is goed uit te houden. De tijd vliegt voorbij!

• 01 November 2015 - 16:43

Ad:

Mooi verslag weer, fijn dat je zo geniet :) Ach overal is het gras groener, hier een stralende herfstzon en nachtvorst :) Straks een lekkere pizza Mozzarella met griesmeelpudding als toetje. En vanavond weer saai op de warme bank TV kijken. Ik ben maar jaloers op je :)

Maak er wat van en ervaar het als een mooie stap in je leven!

Groet

Je oom Ad :)

• 01 November 2015 - 17:22

Karin Prosper:

Hej Merel, wat goed van je dat er zoveel actie is, jullie doen veel en bij tegenslag ga je meteen iets anders oppakken. Hier in Zweden is het inmiddels om 16.30 al donker, heb ik heel veel blaadjes in de tuin te harken. Hebben we net höstlov gehad en waren Hans en Yvonne en Jeroen hier. De bastu is ook af en daar genieten we van met een duifje toe in de vijver. Leuk om je steeds te kunnen volgen . Groetjes ook van de rest. Karin

• 01 November 2015 - 17:56

Jenny:

Hey Merel,

Wat ontzettend leuk om je belevenissen zo te kunnen volgen!
    Het was vanochtend hier erg mistig en vochtig. Geniet maar lekker van alles daar voor je t weet ben je al weer terug!
    Dan zit je misschien zomaar een hamburger te eten op schiphol!