Laatste maand van ons project! - Reisverslag uit Kalwala, Zambia van Merel - WaarBenJij.nu Laatste maand van ons project! - Reisverslag uit Kalwala, Zambia van Merel - WaarBenJij.nu

Laatste maand van ons project!

Blijf op de hoogte en volg Merel

22 November 2015 | Zambia, Kalwala

Wat een week. Zoveel gedaan en zoveel gezien. We hebben veel verschillende activiteiten gedaan deze week. Zo is onze speeltuin bijna af! Woensdag hebben we er weer gewerkt en zijn er 2 balanceer banen en 3 duikelrekken geplaatst. We hebben hulp gehad van 2 mannen uit het dorp die al vaker grote stokken in de grond hebben geplaatst. We hadden al eerder aangegeven welke stokken we nodig hadden dus Jonathan (docent van de nursery) had goed zijn best gedaan ze allemaal te zoeken. Op deze manier ging het best snel. In eerste instantie dachten we dat de balanceer banen een stuk lager moesten. Maar toen we het de kinderen uit lieten proberen was dit veel beter. Eén kindje klom op de baan en aan beide handen stond een kindje om hem te helpen balanceren. Top, zo waren ze ook nog eens bezig met samenwerken. De balanceer banen stonden er nog geen 5 minuten of er stond al een hele rij met kinderen die er op wilden spelen, super leuk om te zien hoe enthousiast ze zijn.
Vervolgens plaatsten we de 3 klimrekken, 2 lage en 1 hoge als Grade 5 en 6 er ook op willen spelen. De kinderen leerden al heel snel hoe het moest, koppeltje duikelen. Ook al snapten sommigen niet helemaal dat je beide handen vast moet houden tot je voeten weer op de grond staan. Gewoon head first vielen er toch nog best wat kinderen op de grond. Maar hun reactie verbaasde ons nog. Geen één kind moest huilen, de hele groep moest lachen dus begon het kindje dat viel gewoon mee te lachen.
Uiteindelijk stond de hele speelplaats vol met kinderen. Soms vraag ik me af waar ze allemaal vandaan komen zo opeens. Na een tijdje waren er zelfs kindjes die het hoge klimrek op klommen, op welke manier dan ook en zelfs daar op gingen spelen. Echt heel leuk, ook wij werden er helemaal enthousiast van!
Op donderdag was het weer tijd voor de kaartjes. We hadden als tip gekregen om op donderdag bij de politie langs te gaan aangezien dan de wekelijkse sport activiteiten zijn. Helaas waren ze nog niet betaald dus de verkoop van kaartjes heeft nog steeds niet veel succes. Wel werden we uitgenodigd om mee te sporten. We begonnen met de warming up: een rondje veld, netjes in rijen van drie met 1 iemand naast de groep die één of ander liedje aan het schreeuwen was, de rest reageerde er dan op. Daarna voetbal en "rugby" gespeeld. De rugby was meer voetbal met de handen en een andere bal. Maar het was een erg leuke middag!
Vrijdag begonnen we vroeg. Irene had namelijk geregeld dat we de Chief mochten bezoeken. Chief Chewe is het hoofd van Kalwala en meerdere dorpen in de buurt. Voordat we naar binnen mochten in zijn paleis moesten we buiten wachten totdat hij aangaf dat hij tijd voor ons had. Toen we naar binnen gingen met onze groep van 5, Irene en 3 andere mannen moesten we eerst voor zijn deur voor hem knielen. Dat is wel weer een verschil met hoe het bij ons gaat en hoe het hier gaat, we moesten duidelijk ons respect voor hem tonen. Wel mooi om dat eens zo te zien. Bij hem binnen mochten wij 5 ons één voor één aan hem voorstellen en onze cadeaus geven die we voor hem mee hadden genomen. We hadden pannenkoeken gebakken en een sleutelhanger met Delfts blauwe klompjes voor hem mee. Hij vond hem erg leuk en zei dat hij hem aan zijn auto sleutels zou hangen. Gaaf, heeft de Chief straks onze sleutelhanger aan zijn sleutels hangen!
Die middag hebben we onze bomen gehaald voor het bomen project. We hebben al genoeg kaarten verkocht zodat er iets in het laadje zat. Samen met Chico zijn we op pad gegaan om de beste plek te vinden. Uiteindelijk hebben we onze 25 bomen gekocht bij een man die zo gezegd zijn eigen Intratuin achter zijn huisje heeft. Leuk om te zien. Of vandaag of morgen worden ze geplant. Dan is het alleen nog een kwestie van water blijven geven en verder is ons bomen project dan alweer af!
Verder gaat het hier nog erg goed met de groep. Dit weekend weer een avond gezellig naar de bar geweest en zondag een rondje dorp gedaan. Zo vonden we een hoek waar veel meer huisjes stonden dan we wisten, gewoon nog wat verder door lopen. Weer gekletst met wat mensen uit het dorp en gekeken naar de leuke kleine klei huisjes. Heerlijk nog even uitrusten en aankomende week druk op pad om alle kaarten te verkopen. Over 11 dagen is ons fundraise feest alweer!

• 22 November 2015 - 13:40

Ad:

Leuk verslag weer! De tijd vliegt zie je maar weer. Nou maak er wat van de laatste maand. Geniet en leer :)

Groet

Ad

ps. hier in de Betuwe heeft het gevroren :)

• 22 November 2015 - 17:37

Karin:

Wat gaat de tijd snel Merel! Maar wat hebben jullie toch veel voor elkaar gekregen, leuk dat de speeltuin bijna af is, zo leuk op de foto al die blije gezichten van de kinderen, dan weet je waar je het voor gedaan hebt!
    Ik hoop dat het toch nog lukt wat kaartjes te verkopen, heel veel succes en geniet nog volop van die laatste weken.

• 23 November 2015 - 08:16

Karin Prosper:

Hej Merel

Wat gaat het hard zeg en wat hebben jullie al veel bereikt. Ik hoop dat de kaartverkoop goed gaat en het feest een succes wordt. Hier hebben we al sneeuw en vannacht was het -8. Daar kan jij alleen van dromen in het warme Afrika. Groetjes van ons allen.