This is the real Africa! - Reisverslag uit Kalwala, Zambia van Merel - WaarBenJij.nu This is the real Africa! - Reisverslag uit Kalwala, Zambia van Merel - WaarBenJij.nu

This is the real Africa!

Blijf op de hoogte en volg Merel

18 Oktober 2015 | Zambia, Kalwala

Een weekje werken. Dinsdag zijn we begonnen aan onze speeltuin. Maandag op gesprek geweest bij de docent van de nursery school en hij vond onze plannen erg leuk. Een speeltuin maken van het afval dat we hier in en rond het dorp vinden. Dat is het idee. We zijn nu druk bezig met een lange hinkelbaan, gemaakt van ingegraven plastic flesjes. Helaas is de grond echt kei hard dus bijna iedereen zit al met handen vol blaren. Bij het maken kwamen steeds meer kinderen kijken, op een gegeven moment waren we omringd door alle scholieren. We lieten ze vast zien wat we gingen maken en ze waren super enthousiast, leuk!

Verder ons deze week beziggehouden met de scholen, mee kijken in de lessen en ook zelf hebben we een les gegeven over Nederland/België.
Vrijdag avond een filmavond voor het weeshuis georganiseerd. Toen de film aanstond kregen steeds meer kinderen uit het dorp door wat we aan het doen waren en kwamen ze er allemaal bij zitten. Na de film een kampvuur gemaakt en ze wat drinken en chips gegeven. Bleken ze erg lekker te vinden, de meeste kinderen gingen met 2 handen de bak in en legde hun schoot vol met chips. Gelukkig was dat geen probleem, we hadden genoeg!

Het leven hier is nog wel wat wennen maar gelukkig zijn we met een gezellige groep! Het is steeds nog maar de vraag of we stroom/ water hebben en kunnen het water uit de kraan niet drinken.
Naast het feit dat we hier gewoon niet zo veel hebben is het voor mij nog even wennen om alles zelf te doen. Elke keer boodschappen doen, koken en wassen, het hoort er allemaal bij.

Verder is het erg leuk om zoveel mensen te ontmoeten. Vorige week bij de bar uitgenodigd en daar wilde iedereen ons even spreken. Met de Mazoengoes (witte mensen) haha. Door 2 mannen uitgenodigd om vandaag naar de Chipoma Falls te gaan. Helaas niet zo veel water door het slechte regen seizoen van vorig jaar, maar daardoor konden we wel op de goede plekjes staan! Hopelijk lukt het elk weekend een uitje te hebben.

Het blijft nog wel erg raar om te beseffen wat we hier allemaal mee maken. Elke keer moet ik nog rustig nadenken wat we die dag hebben gedaan. We zijn gewoon in Afrika! Of zoals Chico zou zeggen: This is the real Africa!

• 18 Oktober 2015 - 21:24

Iris :

Wat schrijf je het weer super leuk lieverd!

Ben trots op je!

Dikke kus!

• 18 Oktober 2015 - 21:31

Karin:

Wat leuk, Merel, dat ze allemaal zo enthousiast zijn over wat jullie doen, het is dan wel hard werken, maar je weet waar je het voor doet. Leuk om weer wat van je te lezen.
    Heel veel succes!
    Liefs, Karin

• 18 Oktober 2015 - 22:53

Selina:

Super leuk om dit te lezen ! En wat gaaf wat jullie allemaal voor de kinderen kunnen betekennen !! ^^ Xxx