Werken met hier en daar een feestje - Reisverslag uit Kalwala, Zambia van Merel - WaarBenJij.nu Werken met hier en daar een feestje - Reisverslag uit Kalwala, Zambia van Merel - WaarBenJij.nu

Werken met hier en daar een feestje

Blijf op de hoogte en volg Merel

25 Oktober 2015 | Zambia, Kalwala

En toen zat er alweer een week op, wat vliegt de tijd!
Deze week hebben we ons in Kalwala met verschillende activiteiten bezig gehouden. Ik begin maar gelijk met de meest indrukwekkende.
Woensdag gingen Ayla, Bjorn en ik een dagje meelopen bij de clinic. Als eerste mocht ik helpen bij de soort apotheek (toch maar mama achterna? ;p). Een vrouw zit daar in een kamer, aan een raam alle recepten voor te bereiden. De mensen komen met een recept aan (gewoon in een schrift geschreven die de kinderen op school ook gebruiken). Zij geeft dan de nodige pillen en legt er nog wat over uit. Er lag ook een groot boek waar ze alle klachten in bij hield. Bijna iedereen kwam voor malaria.
Toen mochten Ayla en ik mee op de "huisbezoeken". Eens per maand gaan ze, een week lang, langs in de Bush bij vrouwen en hun kinderen om de nodige vaccinaties en pillen te geven. Toen we aankwamen zat er al een hele groep vrouwen te wachten. Allemaal onder een rieten dak. Voor de kinderen hebben ze allemaal een soort groeikaart. We hielpen eerst met op te schrijven hoe het met de kinderen gaat, daarna konden we zien welke nog vaccinaties nodig hadden en welke niet. We zijn die dag op 2 bezoeken geweest. Bij de eerste waren er amper vaccinaties, de kinderen waren al vrij oud dus hadden de meeste al gehad. Het 2e bezoek duurde een stuk langer. Daar mochten we ook helpen door de kleinste kinderen een vloeistof toe te dienen. De een was tegen polio en de ander tegen diarree.
Alle materialen die ze daar gebruiken zijn gedoneerd door UNICEF. Gaaf om te zien waar dat soort dingen dus echt terecht komt.

Deze week zijn we ook weer beetje bij beetje bezig geweest op onze speelplaats. Nu we ander gereedschap konden gebruiken schiet het goed op, de eerste hinkelbaan is voor nu af! We willen 1 lange slinger maken en 3 "normale". De lange is voor nu goed zodat ze er mee kunnen spelen, maar misschien dat we hem aan het eind nog wat uitbreiden.
Ook zijn we begonnen met het verkopen van onze kaartjes voor het fundraiser evenement. Zo zijn we op bezoek geweest bij de chinezen die in dit gebied werken en konden we er al een paar verkopen bij onze buurmannen.
Buurman Fabian was woensdag jarig dus toen konden we gelijk over ons evenement vertellen aan alle gasten van het feest.
Met de voorbereidingen van het feest hebben we ook nog geholpen. Ook al ging de communicatie niet helemaal soepel. Wij hadden van zijn vrouw begrepen dat het een verrassingsfeest was en of wij ook iets wilden doen. Leuk, wij wilden wel cupcakes voor hem regelen. Niet veel later kwamen we er achter dat Fabian er al van wist en dat ze onze hulp wilden om het een onvergetelijke avond te maken (klonk nog erg leuk). Eenmaal op de avond zelf werd er verteld dat ze er van uit ging dat wij alles regelden en zij dus niks deed. Dat was behoorlijk raar, maar al met al was het een erg gezellige avond! Met de voorbereidingen voor het eerst een kip bereid vanaf dat hij nog levend is. Ook weer een hele ervaring!

Zaterdag was voor heel Zambia een bijzondere dag, namelijk Independence Day! We hadden speciaal voor deze dag jurken en shirts laten maken van stof dat we zelf hadden uitgekozen. We stonden vroeg op want om 8 uur konden we met de school uit Kalwala mee rijden in de bus. We stonden er netjes op tijd maar geen bus te zien... Uiteindelijk rond 9 uur was hij er pas, oeps. Eenmaal in de stad aangekomen waren we gelukkig nog niet te laat, de parade stond er nog! Allemaal verschillende groepen met een drumband en soort majorettes voorop. Iedereen werd door mannen van het leger op de juiste plek gezet en aangezien we met de school aankwamen mochten wij er ook tussen gaan staan. Iedere groep moest in 3 rijen gaan staan en zo marcheerde de hele groep naar een bepaald plein. Eenmaal op het plein aangekomen zaten alle belangrijke mensen van de omgeving onder een mooi versierd dak. Ook onze buurman zat daar bij. Leuk om vandaag te horen dat we erg opvielen bij iedereen, ze vroegen allemaal aan elkaar wie die blanken in de rij waren. Fabian vertelde dat hij met trots antwoorden: "Dat zijn mijn buren, studenten uit Nederland en België".
Het zag er allemaal erg luxe uit voor wat we tot nu toe hier hadden gezien. Verschillende boxen en een microfoon stonden klaar dus de middag kon beginnen. Veel optredens van de verschillende groepen met tussendoor speeches. En wat waren er veel mensen om te kijken!
Helaas was ik die morgen al wakker geworden met veel buikpijn en dat ging niet over. 's Middags even op bed gelegen en in de avond ook vroeg mijn bed weer opgezocht. Vannacht een hele nare nacht gehad dus vandaag blijf ik maar ziek op bed liggen, bah. Bjorn voelt zich ook al niet lekker, maar gelukkige zorgen de andere goed voor ons. Hopen dat het snel over is, voor aankomende week staat er al weer genoeg op de planning!

• 26 Oktober 2015 - 15:34

Karin:

Hoi Merel, wat maak je veel mee! Wat een andere gebruiken en tradities allemaal he. Leuk dat jullie mee mochten en mochten helpen bij de clinic.
    Nu maar snel weer beter worden, beterschap!
    Liefs, Karin