Kaartjes, kaartjes, kaartjes... - Reisverslag uit Kalwala, Zambia van Merel - WaarBenJij.nu Kaartjes, kaartjes, kaartjes... - Reisverslag uit Kalwala, Zambia van Merel - WaarBenJij.nu

Kaartjes, kaartjes, kaartjes...

Blijf op de hoogte en volg Merel

08 November 2015 | Zambia, Kalwala

Je kunt al raden waar we de hele week mee bezig zijn geweest: kaartjes verkopen! Aan het begin van de week kregen we veel te horen dat het Event nog te ver weg is, dus dat ze later wel een kaartje kopen. Daar namen we geen genoegen mee dus stelde we voor om aan het einde van de week weer terug te komen. Dat vonden de meesten prima, dus zijn we veel plekken dubbel langs gegaan.
Ook zijn we bij CEEC langs geweest. Dat staat voor Citizens Economic Empowerment Commission. CEEC is een bedrijf dat leningen aan mensen geeft om een bedrijf te kunnen starten. Precies wat aansluit op ons onderzoek.
Ook hebben we bij de verschillende scholen kleine meetings georganiseerd zodat we alle docenten tegelijk over het feest konden vertellen. Verder hebben we posters gemaakt en op verschillende plekken opgehangen. Als iedereen het op tijd weet, hopen we over 2 weken alle kaartjes echt te kunnen verkopen!

Met ons dinsdag evenement op de primary school hebben we deze week de slingers voor onze fundraise gemaakt. Alle kinderen kregen een blaadje en tekende er iets op in de thema's water en bomen. Super leuk, lekker kinderlijke tekeningen! We hadden vier klassen, 2x grade one en 2x grade two. Aangezien het te veel was om met 140 kinderen te gaan kleuren hebben we ondertussen met grade one spelletjes gespeeld, ook erg leuk.

Woendag had Jasmijn haar diploma uitreiking waardoor we even wilden bellen. Niet de beste verbinding maar leuk om de familie weer even te horen! We sloten zelfs af met een minuutje video bellen, erg leuk! Helaas gaat video bellen niet echt hier aangezien dat teveel internet kost, wat niet heel goedkoop is. Maar het bellen zelf gaat prima.

Donderdag was wel even afzien, wat was het koud! We werden allemaal wakker en begonnen al met klagen, dikke vesten aan en dan ging het wel. Toen we uiteindelijk keken hoe koud het daadwerkelijk was bleek de temperatuur nog rond de 20 te slingeren. Na 6 weken zon zijn we zo aan de 30+ temperaturen gewend dat net iets boven de 20 al super koud aan voelt. Dat word echt nog wat als we in januari weer in Nederland zijn. Onze buurman vroeg nog of we blij waren met het weer. Aangezien het in ons land rond deze temperaturen ligt zouden we er vast blij mee zijn dacht hij. Toch maar uitgelegd dat we veel meer van de zon houden dan van ons koude regen weer.
Helaas brengt het koude regenachtige weer hier ook heel veel insecten met zich mee. Zo konden we 's avonds niet in het licht zitten aangezien we dan aangevallen werden door een hele zwerm termieten. Na een tijdje leek het rustiger te worden, maar dat viel wel mee. Alle beesten gingen op de grond zitten, lieten hun vleugels los en gingen gewoon verder lopend. Heel vervelend want daardoor lag de volgende morgen de hele vloer vol met vleugeltjes. Gekke beesten.

Dit weekend scheen de zon gelukkig weer vol op! Zaterdag naar de hotsprings geweest, heerlijk! Het was een stukje rijden maar toen kwamen we bij een mooi natuur gebied. Eerst een stuk naar beneden om bij een luxe gebouw te komen, ik denk wel het meest luxe wat we tot nu toe hebben gezien. Een aan één kant open ruimte met lekkere stoelen, banken en een eettafel. Niet ver daar naast zat een buiten keuken er aan vast.
Toen we nog iets verder naar beneden liepen kwamen we bij de hotsprings. Een plek, gesloten met een rieten omheining, met daar in een warm bad omringt door stenen. Super gaaf, lekker liggen in warm natuur water, midden in de bush.
Na het chillen stonden in de ruimte boven worstjes voor ons klaar, net van de braai, lekker!

De zondag hebben we gebruikt om aan het bomen project te werken, de hele strook is nu onkruid vrij! Ons weekend dagje gewerkt aangezien we volgend weekend naar Kasama willen en misschien een dagje eerder al een lift kunnen krijgen. Dan zo de dagen maar compenseren. Hopelijk gaan de Kasama plannen door, even een weekend ergens anders heen!

• 08 November 2015 - 14:28

Karin:

Leuk om weer wat van jullie belevenissen te lezen en zien. Grappig dat je zo snel aan die hoge temperaturen went en dat je dan 20 graden koud vindt!
    Klinkt heerlijk die hotsprings en zo uitgerust dus dat jullie zondag weer energie hadden voor het bomenproject, knap hoor: de hele strook onkruidvrij, wat een voldoening zal dat geven.
    Dat zal wel weer omschakelen zijn bij thuiskomst, al die luxe die we hier kennen (maar went ook weer héél snel :) )
    Veel succes weer, liefs Karin